مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

 

شنبه 03 – جولای

 

روزنامه باختر درسرمقاله شماره امروز خود درمورد فساد اداری در افغانستان تبصره کرده و اما خواسته است تا درمورد خارج شدن پول ها از افغانستان تحقیقات و برنامه های جدی تری راه اندازی گردد.

مقاله نویس گفته است که در این روزها در این مورد بحث های زیادی صورت می گیرد که این مسئله وابسته به فساد اداری در افغانستان است.

روزنامه در ادامه گفته است که از سالها به این طرف اداره ویژه یی در این مورد کار می کند، اما باید تلاشهای بیشتری صورت گیرد تا افرادی که پول های کلانی را از افغانستان خارج می کنند پی گیری شوند.

باختر نگاهی هم به کمپاین های انتخاباتی در افغانستان انداخته و نوشته است که کارزار های انتخاباتی در افغانستان بسیار سرد است.

مقاله نویس روند کمپاین های انتخاباتی را در کشور با سالهای گذشته مقایسه کرده و اما گفته است که امسال این روند رونقی ندارد.

 

روزنامه دولتی انیس بیشتر درمورد مسایل وابسته به رشد اقتصادی در کشور تبصره کرده ، و در این میان مسئله استخراج معادن غنی کشور را پیش کشیده است.

این روزنامه گفته است که معادن کشور به مثابه خون در عروق ماست و باید راه های بهتری به هدف استخراج مصون آن جستجو شود.

این روزنامه مسئله موجودیت ذخایر غنی زیر زمینی افغانستان را مورد بحث قرار داده و گفته است که استخراج این ذخایر و استفاده از آن برای رشد اقتصادی کشور به تدبیر زیاد و مدیرتیت فعال نیاز دارد.

روزنامه درمطلب دیگری درمورد وضعیت امنیتی در افغانستان تبصره کرده ، اما گفته است که رئیس جمهور کرزی و مسوولین بلند پایه امنیتی کشور به صورت متواتر وضعیت را با راه اندازی جلسات امنیتی مورد بررسی قرار می دهند.

 

روزنامه راه نجات درمورد وضعیت بحرانی در افغانستان تبصره کرده و در این میان نگرانی کشورهای همسایه و منطقه را در مورد اوضاع درا ین کشور مورد بررسی قرار داده است.

این روزنامه گفته است که از بدتر شدن اوضاع در افغانستان شماری از کشورهای منطقه نگرانی های عمیق دارند و با توجه به حضور نیروهای بین المللی در این کشور، این روند را به نفع صلح در منطقه نمی بینند.

راه نجات گفته است که حالا امریکا و سایر کشورهای درگیر جنگ در افغانستان خواستار جلب همکاری های منطقوی برای خاتمه دادن به بحران افغانستان هستند.

مقاله نویس راه نجات در ادامه گفته است، حدود ده سال قبل از امروز که طالبان سقوط کرده بودند، کشورهای غربی تمایلی برای جلب همکاری های جهانی برای مشکل افغانستان نداشتند.

روزنامه مطلبی هم درمورد موافقت امریکا برای حذف نام های اعضای گروه طالبان از فهرست سیاه به نشر رسانده است.

این روزنامه گفته است که درمورد فهرست سیاه به درخواست دولت افغانستان بررسی های صورت گرفته است.

 

روزنامه اراده درمورد صحبت و مذاکره با طالبان مسلح تبصره کرده و اما گفته است که این مسئله مانند خوراک کهنه است که اشتهای تازه بالای آن وارد گردیده است.

روزنامه با اشاره به اظهارات سخنگوی نیروهای آیساف که گفته است، از روند آشتی ملی درکشور و همچنان برنامه ادغام مجدد حمایت می کند، نوشته است که این برنامه می تواند زمینه های تازه برای آمدن صلح در کشور را فراهم کند.

روزنامه درمطلب دیگری درمورد ضرورت به استخراج فنی معادن در افغانستان و رشد اقتصادی این کشور تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که باید به طور واقعی جلو خود سری ها در زمینه استخراج معادن کشور گرفته شود.

روزنامه درعین حال گفته است که مخالفین دولت افغانستان و برخی از کشورها در تلاش هستند تا جلو استخراج معادن را در افغانستان بگیرند تا این کشور از رشد اقتصادی نیز بازماند.


July 4th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها